کد آهنگ

کد موسیقی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند در روز قیامت، بی سوادان را ازچیزهایی معاف می دارد که دانشمندان را از آنها معاف نمی کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :5
کل بازدید :177126
تعداد کل یاداشته ها : 147
103/2/1
8:15 ص

بعضی از دوستان منابع کنکور کاردانی به کارشناسی رشته معماری را می خواستند اینم منابع ولی دوستان فکر نمی کنید دیگه دیر شده باشه . به هر حال امید وارم موفق باشید.

 

منابع کنکور کاردانی به کارشناسی معماری

 

 

1- آشنایی با معماری اسلامی ایران                              استاد محمد کریم پیرنیا

 

 

2- سبک شناسی معماری ایران                                   استاد محمد کریم پیرنیا

 

 

3- مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب                   وحید قبادیان

 

 

4- مصالح شناسی                                                    سیاوش کباری

 

 

5- مصالح شناسی                                                    سام فروتن

 

 

6- معماری ایران (دوره اسلامی)                                محمد یوسف کیانی

 

 

7- جزییات معماری ساختمانهای اجری                          نشریه 92 سازمان برنامه وبودجه

 

 

8- فرهنگ مصورهنرهای تجسمی                               پرویز مرزبان وحبیب معروف

 

 

9- مبانی هنرهای تجسمی                                          غلام حسین نامی

 

 

10- عناصر رنگ ایتن                                              ایتن


  
 قابل توجه دانشجویان عمران

مواد امتحانی کنکور کارشناسی ناپیوسته رشته عمران به شرح زیر می باشد:

ضریب

مواد امتحانی

تعداد سوالات

3

ریاضی عمومی

15

3

استاتیک

10

3

مقاومت مصالح

15

3

نقشه برداری

15

4

قالب بندی و آرماتور

15

4

مکانیک خاک

15

4

ساختمانهای فلزی و بتنی(سازه)

25

 


< type=text/java>document.write(get_cc(2690255))

 
 

نویسنده
شریفی

  
  

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تعریف و هدف

این دوره کاردانی یکی از دوره های آموزش عالی است و هدف آن تربیت افرادی است که بتوانند فاصله تخصصی بین مهندس معمار و سطوح پایین تخصصی را در کارهای طراحی و اجرائی پر کرده و در زمینه طرح و اجرای ساختمان در دفاتر فنی و کارگاههای ساختمانی دستیار مهندس معمار محسوب شوند.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

طول دوره و شکل نظام

طول دوره کاردانی معماری حداکثر 3 سال یا 6 نیمسال تحصیلی می باشد. دانشجویان می توانند از نیمسال پنجم همراه با دروس دیگر کارآموزی کارگاهی خود را انجام دهند.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

واحدهای درسی

تعداد کل واحدهای درسی این رشته 69 واحد و 3 واحد کارآموزی به شرح زیر می باشد:

1- دروس عمومی---------------------------------- 11 واحد

2- دروس پایه --------------------------------------13 واحد

3- دروس اصلی ------------------------------------32 واحد

4- دروس تخصصی ---------------------------------13 واحد

5- کارآموزی کارگاهی ------------------------------3 واحد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نقش و توانایی فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان این رشته می توانند با آشنایی با ایجابات و الزاماتی که یک طرح در کار خود دارد از یک طرف و شناسایی زمینه های عملی و اجرایی کار از سوی دیگر در زمینه کارهای ساختمانی انجام وظیفه نموده خلاء تخصصی موجود را پر نمایند.

فارغ التحصیلان این رشته در زمینه های زیر می توانند ایفای نقش نمایند :

1- نظارت به کارهای اجرایی ساختمانی و کمک به طراح در جهت صحت و دقت انجام کار

2- کار در دفاتر معماری و کمک به طراح در جهت ارائه کار طراحی

3- مدیریت کارگاههای کوچک ساختمانی

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اهمیت و ضرورت

با توجه به کمبودی که هم اکنون در زمینه تخصصی ساختمانی به چشم می خورد و عدم وجود افرادی که بتوانند طرحهای طراحان را به زمینه های ارائه و اجرا نزدیک نمایند و صحت انجام کار را در تمامی زمینه های کیفی و کمی مرتبط تضمین نمایند و پیوندی بین مهندسین معمار و افراد بی تخصص باشند، ضرورت و اهمیت وجود این رشته کاملاً مشخص می شوند.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

دروس عمومی

برای تمام رشته های تحصیلی دوره های کاردانی

 

جمع ساعت

ساعت عملی

ساعت نظری

تعداد واحد

نام درس

ردیف

34

51

51

34

34

17

-

-

-

34

-

-

34

51

51

-

34

17

2

3

3

1

2

1

معارف اسلامی (1)

زبان فارسی

زبان خارجی

تربیت بدنی

اخلاق و تربیت اسلامی

* جمعیت و تنظیم خانواده

1

2

3

4

5

6

204

34

170

11

جمع


  
  

در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.  

سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.پس از کودتای 1299, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته,کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنهء برتافته از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

حاج آقا رضا رفیع در خاطرات خود می نویسد:" من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورا… و کلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری کردم.

سعدآباد که من آن موقع خریداری کردم به این بزرگی نبود و وسعت آن هشت هزار متر کنار رودخانه با عمارت حالیه ملکه مادر بود.

البته بعد از خریداری سعدآباد از سردار اعظم, تپه علی خان والی را از پدر سرتیپ والی به مبلغ هفت هزار تومان خریداری نمودم و این تپه همان تپه ای است که کاخ شهوند را رضا خان بر روی آن بنا کرد و مادر شاهپور عبدالرضا(عصمت دولتشاهی)در آن کاخ می نشست.

از باغ هایی که اراضی آنها داخل اراضی سعدآباد شد,باغ آقامحمد جواد گنجه ای است که جزء جعفرآباد بود, از باغ امام جمعه هم مقدار زیادی داخل باغ سعدآباد شد و خانه های جنوبی سعدآباد که مربوط به دوره قاجار بود از نصیرالدوله خریداری گردید و در زمان پهلوی اول به عنوان سربازخانه سعدآباد مورد استفاده قرار می گرفت.سپس باغ های دیگری در اطراف سعدآباد از جمله باغ های سالار جنگ, سپهبد امان ا… میرزا, مستوفی الممالک,شکرا… قوام الدوله, همدم السلطنه خواهر مستوفی و محمود بدر(به فتح باء و کسر دال)خریداری و جزو سعدآباد گردید.رضاشاه درآن زمان در میان درختان چنار سعدآباد چادری می زد و گاهی هم زیر آن پذیرایی می کرد.

در زمان پهلوی اول, سراسر باغ سعدآباد از رودخانهء دربند مشروب می شد.رضاشاه آب رودخانهء دربند را خریداری کرد و به آبیاری این باغ اختصاص داد ولی پهلوی دوم دوازده ساعت از آب رودخانه را به رعایا بخشید

و چون آب این رودخانه برای آبیاری سعدآباد کافی نبود از دوازده رشته قنات های قدیمی و جدیدالاحداث استفاده گردید.

قناتهای باغ سعدآباد

 1- هراش آب (به فتح هاء).
 2- قنات قوام الدوله.
 3- قنات کاخ سنگی

 4- قـــــات جعــــفرآبـــاد.
 5- قـــنات آب نـما.
 6- قنات کاخ سفید
.
7
و8-قنات های دفتر مخصوص
.9- قنات جوادیه.
10- قنات گلخانه

11 - قنات کاخ شمس.
12- قنات خوابگاه

 

درهای باغ سعدآباد

1- در نظامیه که رضاشاه بیشتر از این در وارد سعدآباد می شد.

2- در زعفرانیه

3- در خیابان دربند که محمدرضا شاه بیشتر از این در وارد کاخ می شد.

4- در میدان دربند
5و6- دو در در جعفرآباد

7- در رودخانه

8- در کاخ سفید

 

ادامه مطلب...

  
  

علاوه بر معماری مذهبی که از صفویه پیروی شده است و معماری کاخ‌سازی و ساختمان‌های مسکونی که آمیزش عوامل معمار ایرانی و اروپایی را به حالتی بسیار دل نشین نشان می‌دهد، مانند عمارت کلاه فرنگی، کاخ سرخه حصار، کاخ شمس العماره، کاخ گلستان، تیمچه‌های وسیع و زیبای این دوره خود نشان‌دهنده‌ی شاهکارهای ماهرانه‌ای از استادان هنر معماری قرن سیزدهم است.
از دوره‌ی قاجار، تیمچه و بازارهای وسیع با پوشش‌های خوبی در تهران و شهرستان‌های بزرگ موجود است. که از نظر هنر آجرکاری و کاشی‌کاری و چه از نظر وسعت دهانه‌ی طاق‌ها قابل تحسین و ستایش‌اند.
معماری در دوره‌ی پهلوی تنوع چشمگیری نداشته است. با ورود مصالح جدید ساختمانی مانند آهن، بتون و غیره و نیز آمدن مهندسان خارجی به ایران – مهندسانی که به پیشینه‌ی پرافتخار معماری کشور ما آشنایی نداشتند و بازگشت ایرانیانی که در خارج از وطن تحصیل هنر معماری کرده و نخست تحت تاثیر معماری خاور بودند، دگرگونی شگرفی در هنر معماری ایران پدید آورد. با همه‌ی زیبایی که این نوع معماری‌ها به قیافه‌ی شهرهای ایران بخشید، متاسفانه غالبا جنبه‌ی تقلید از شیوه‌های معماری خاور بر تبعیت از هنر اصیل ایرانی یا ابداع شیوه‌ی جدیدی در معماری ایران، ترجیح داده شد. با این وجود، در بعضی از موارد، ناچار از تمایل به تزییناتی به سبک ایرانی شده‌اند. بناهایی چون کاخ‌های سعدآباد، کاخ مرمر در تهران و ساختمان مجلل باشگاه افسران (سابق) عمارت شهربانی، دبیرستان البرز، کاخ وزارت امور خارجه و سر درب باغ ملی و عمارت پست، گواه این مدعاست. این طریق معماری بدون توجه به عوامل اقلیمی و پیشینه‌ی معماری ایران هنوز ادامه دارد.
به طور کلی ایرانیان در طول تاریخ پرفراز و نشیب فرهنگ خود، پیوسته به آفرینش‌های دیگر اقوام و ملل توجه هوشمندانه داشته‌اند و کوشیده‌اند از تجربه‌های آنان بهره ببرند و فرهنگ خود را به خوبی منتقل کنند. این اندیشه و ظهور آفرینش‌های خیره‌کننده هنرمندان و پیشه‌وران این سرزمین در بناهای شگفت‌انگیز و به ویژه دست ساخته‌های بسیار زیبا، خاورشناسان و باستان‌شناسان نامی را، سال‌هاست که راهی این دیار کرده است. در نتیجه‌ی همین پژوهش‌های ارزشمند، فرهنگ و هنر ایران به دنیا معرفی شد - که البته این معرفی گاه خالی از شائبه‌هایی - نبوده است.
می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از پدیده‌های موجود در عالم معماری با توجه به مدارک و اسناد موجود، در فلات ایران خلق شده‌اند. می‌دانیم که مغرب زمین همواره به معماری گوتیک فخر کرده است و به اعتباری مهم‌ترین شاهکارهای هنری معماری مغرب زمین به این سبک تعلق دارد. جالب است که معماری گوتیک را ملهم از معماری ایران می‌دانند. درباره‌ی پدیده‌های معماری که در ایران پیش از اسلام آفریده شده و طی قرن‌ها تحول و تکامل یافته و به دیگر سرزمین‌ها انتقال یافته، می‌توان نمونه‌هایی یاد کرد؛ مانند کاربرد انواع قوس‌ها و از آن جمله طاق ضربی از هزاره‌ی دوم پیش از میلاد در امر پوشش فضاهای معماری – پدیده‌ی ارزنده‌ایاست که در این سرزمین بنیاد گرفته است. خلق گنبد بر روی پایه‌ی چهارگوش از ابتکارهای استثنایی استکه در این سرزمین به وجود آمده و منشا دگرگونی اساسی درکار معماری جهان شده است. ایوان نیز که یکی از پدیده‌های شگرف دوره‌ی اشکانی است، در پی کاربرد وسیع و موفق آن در معماری ساسانی، در دوره‌ی اسلامی هم‌چنان مورد توجه قرار گرفت و برای هر چه بیش‌تر شکوهمندی شبستان گنبددار، به اعتباری دیگر به مقابل شبستان‌های گنبددار افزوده می‌شود. باید نخستین و مهم‌ترین عامل در پیشرفت هنر ایران را فرهنگی و تمدن‌های گوناگون و گاه متضادی دانست که پیوسته مردم ایران با آنها در تمامس بوده‌اند. دیگری مربوط است به حس زیبایی و جمال در ایران و عامل دیگر، وجود سنت‌های متراکم که هر نسلی تجربه‌ها و سلیقه‌های نسل پیشین را حفظ کرده و خود به کار برده است. آخرین عامل واقعی، حمایت بی‌دریغ و شورانگیز حامیان هنر بوده است، یعنی صاحبان مال و هنردوستان که به هنرمندان فرصت هنرنمایی دادند.


  
  
<      1   2   3   4   5      >