کد آهنگ

کد موسیقی

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که عوض را باور کند ، در بخشش جوانمرد بود . [نهج البلاغه]

سلام به دوستان خوبم!

امروز می خوایم از یه سری بنای خاص حرف بزنیم!موافقین؟!

خاص بودن از نظر نوع نگاه و برخورد معماری با بنا منظورمه.از اون جهت که باید علاوه بر در نظر داشتن نکات اصلی معماری به موضوعاتی دیگه مثل نور و صدا هم تو این نوع بناها فکر بشه!درسته!

اگه همراهمون باشین می خوام امروز راجع به سالن های نمایش و تئاتر حرف بزنم.

معمارهایی که سالن های نمایش و مراکز هنرهای نمایشی رو طراحی می کنن با موضوعات بخصوصی برخورد دارن. معمارها با همکاری مهندسان اکوستیک و طراحان صحنه سعی می کنن ساختاری رو خلق کنن که بهترین کیفیت صدایی و منظر رو واسه همه بینندگان داشته باشه.

مسائل نور و صدا و طراحی صحنه باید کاملا با اهداف یه مرکز نمایشی مطابق باشه.مثلا وسایل و آلات موسیقی نیازهای فضایی متفاوتی از فضای لازم برای یه سخنرانی یا یه تئاتر دارن.مثلا اپرا و گروه های موسیقی نیاز به یه فضایی خاص واسه ارائه شدن دارن.به همین خاطر مراکز نمایشی چند منظوره نیاز به فضاهایی دارن که خیلی خوب با انواع نمایش های هنری که با صدا همراه هست مطابق باشن.

خوب حالا !!!معرفی کوتاهی از چند نمونه سالن های نمایشی معروف دنیا می ذارم!

 

Disney Concert Hall, Los Angels

سالن کنسرت دیسنی

این سالن زیبا و مشهور اثر فرانک گهری (Frank Gehry )در حال حاضر به عنوان یکی از نقاط مشخصه لوس آنجلس تبدیل شده ولی در عین حال از این بنای درخشان استیلی در موقع ساخت نقدهای زیادی هم شد!مثلا یکی از موراد درباره انعکاس نور از سطح بنا بود که باعث مشکلاتی برای همسایه ها و ترافیک منطقه می شد و در نتیجه سازندگان بنا مجبور به تغییراتی شدن که در حدود ??.??? دلار واسشون خرج داشت!!!

 

Fisher Center at Bard College

مرکز هنری فیشر

شکل عجیب این مجموعه اثر فرانک گهری از طراحی دو سالن نمایش شکل گرفت.واسه طراحی این مجموعه گهری با یه مهندس اکوستیک به اسم  Yasuhisa Toyota از کمپانی Nagata Acoustics و همینطور Richard Pilbrow و John Tissot از South Norwalk همکاری داشت که نتیجه این همکاری رو در تصویر می تونین ببینین!

گهری واسه نمای بیرون این مجموعه از استیل چکش خورده استفاده کرد تا بخشی از محیط اطراف رو در خودش انعکاس بده.این صفحات مواج مثل یه سایبان روی کل مجموعه قرار گرفته.مثل یه پارچه ای که روی یه جعبه رو می پوشونه!

این مجموعه هم خیلی ازش انتقاد شد و هم ازش تعریف کردن!(مثل همه کارهای معماری!!)

اطلاعاتی کلی از این مجموعه:

کل سطح زیر بنا:?????? فوت مربع

هزینه ساخت:?? میلیون دلار!

زمان افتتاح:?? آوریل ????

 

National Centre for the Performing Arts, Beijing

مرکز هنرهای نمایشی پکن

این مرکز هنری شیشه ای و تیتانیومی!!!معروف به تخم مرغ!!!در پکن هست.

اطراف این مجموعه به صورت یه نیم کره بیضی شکل!یه دریاچه مصنوعی ساخته شده که تصویر بی نظیری رو ایجاد می کنه!

معمار فرانسوی Paul Andreu این مجموعه رو واسه المپیک پکن طراحی کرده.(جدا خوشکله ها!!!)

 

Oslo Opera House in Oslo, Norwa

سالن اپرای اولسو

این مجموعه نمایشی در نروژ در کنار یه دریاچه قرار گرفته و با سطح سخت مرمری سفید رنگ به یه کوه یخی یا یه کشتی شناور در آب تشبیه می شه.بر خلاف جداره بیرونی مجموعه داخل اون از چوب بلوط و رنگهای گرم پوشانده شده .

با ???? اتاق و ? سالن نمایش مجموعه اولسو شامل زیر بنایی در حدود ????? متر مربع یا ?????? فوت مربع هست.

 

Guthrie Theater in Minneapolis

تئاتر Guthrie

این مجموعه در سال ???? ساخته شده .از اونجایی که دیواره بیرونی مجموعه به رنگ آبی تیره پوشانده شده با تاریک شدن هوا انگار کل بنا در تاریکی قرار می گیره و محو می شه و تنها پوسترهای بزرگ الکتریکی و تبلیغاتی نمایش ها خودشون رو نشون می دن!یه تراس زرد رنگ و نورهای نارنجی براق کاملا مخاطب رو جذب می کنن.

هیئت ژوری پریتزکر درباره این مجموعه گفتن طراحی  Jean Nouvel عکس العملی هست به محیط شهری و رودخانه می سی سی پی و همین طور تجلی هنرهای نمایشی و دنیای جادویی این هنر هست!

 

The Esplanade in Singapore

مرکز هنری سنگاپور

یکی از اهداف طراحی این مجموعه تجلی نماد یین یانگ هست!(واسه اینکه از بحث اصلی دور نشیم بعداً راجع بهش بیشتر حرف می زنیم!)

طراحان این مجموعه Michael Wilford & Partners هستن.زیر بنای مجموعه در حدود ? هکتار  هست !که شامل ? سالن نمایش و سخنرانی و چندین بخش نمایشی رو باز و همچنین چند بخش اداری و دفتری و مغازه و آپارتمان هست.

 

Lyon Opera in France

سالن اپرای لیون

بخش سنتی و پایه ای مجموعه در کنار قسمت شیشه ای فوقاین که مثل جواهری در بالای مجموعه قرار دارد در عین مدرن بودن با معماری سنتی و تاریخی بافت اطراف نیز هماهنگ می باشد.

.......

یکی دیگه از مجموعه های خوب سالن های نمایشی دنیا سالن اپرای سیدنی هست که قبلا مفصلاً  راجع بهش صحبت کردیم.

با اینکه سعی کردم زیاد طولانی نشه ولی فکر کنم یه کوچولو حرفهام زیاد شد!

ممنونم از حوصله شما دوستان همراه که با پرحرفی های من کنار میاین!

خوشحال می شم نظرات و حرفهای شما رو بشنوم.بهمون بگین دوست دارین بیشتر راجع به چه موضوعاتی حرف بزنیم!باشه؟!